وقایع و تحولات

تحقق صلح نیازمند پیگیری و تلاش برای اجرای عدالت از سوی آحاد بشر در تمام حوزه های زندگی انسانی می باشد.

گفت و گو

زامورا اسرائیل را غده ای سرطانی در دنیای امروز می داند که حتی امریکا نیز توسط آنها به گروگان گرفته شده است.

مقاله

کشورهای جهان سوم نمی توانند با استفاده از روش کشورهای سرمایه داری به عدالت اجتماعی برسند، زیرا بانیان طرحها نتوانسته اند

معرفی کتاب عدالت اجتماعی در اسلام اثر سید قطب

«عدالت اجتماعي در اسلام» نوشته سيد قطب با ترجمه آيت الله محمدعلي گرامي و استاد سيدهادي خسروشاهي از سوي انتشارات كلبه شروق منتشر شد.

اين كتاب از نخستين كتاب هايي بود كه ترجمه آن و تداوم نشر چنين كتاب هايي از انديشمندان جهان اسلام را در حدود سالهاي 37 و 38 ـ توسط طلاب جوان حوزه علميه قم در پي داشت كه به نهضت ترجمه معروف شد. اين كتاب ترجمه كتاب مشهور «العداله الاجتماعيه في الاسلام» تأليف شهيد سيد قطب، مفسر بزرگ معاصر اهل سنت و از رهبران اخوان المسلمين مصر است كه به عدالت، جامعه، اقتصاد و حكومت اسلامي مي پردازد كه ترجمه آن در دوران خفقان پهلوي دوم و فقدان منابع در اين حوزه، بسيار بجا بود و در واقع پاسخي به پرسش هايي بود كه در آن ايام مطرح مي شد. گروه ها و ناشراني مختلف، بارها آن را تجديدچاپ كردند و در جديدترين ويرايش، چاپ بيست و پنجم آن از سوي كلبه شروق و مركز بررسي هاي اسلامي قم منتشر شد.

توضيخات مترجمان، يك جا و در آخر كتاب آورده شده است كه نشان دهنده بينش خاص مترجمان و ديدگاه هاي متفاوت آنان با مولف در برخي موضوعات مطروحه است كه به نوعي يك مباحثه علمي است و از سويي ديگر، پاسخ به يك ضرورت زمان ـ كه نقد و بررسي تاريخ پيشين است ـ باشد. البته مترجمان هر چه درباره نقد نظريات مولف و يا بررسي حوادث عصر نخستين اسلام و رجال آن دوران آورده اند، با استفاده از كتب معروف و معتبر خود برادران اهل سنت است.

استاد خسروشاهي در مقدمه جديد بر چاپ بيست و پنجم اين كتاب، از ماجراهايي كه بر اين كتاب رفته، مي نويسند كه بسيار خواندني و تأمل برانگيز است.

اين كتاب در دوازده بخش به نگارش درآمده است كه نظر مسيحيت و اسلام درباره مذهب و جامعه و طبيعت، عدالت اجتماعي در اسلام، پايه هاي عدالت اجتماعي در اسلام، وسايل عدالت اجتماعي در اسلام، نظام حكومت در اسلام، نظام اقتصاد در اسلام، رويدادهاي تاريخي در اسلام، مساوات و برابري همگاني، سير تاريخي حكومت در اسلام، بني اميه و بني عباس، امروز اسلام و آينده آن، دنيا بر سر دوراهي: اسلام يا كمونيسم! عناوين بخش هاي دوازده گانه اين كتاب ارزشمند و تأثيرگذار هستند. پايان بخش كتاب هم «مقدمه اي در موخره» نام دارد كه در اصل، مقدمه نخستين چاپ ترجمه كتاب است كه استاد خسروشاهي در سن 21 سالگي، پنجاه سال پيش در اواخر دهه 30 نوشته شده است و در شناخت چگونگي انديشه نسل جوان حوزه علميه قم در آن دوران، در رابطه با مسائل مهم و حياتي زندگي و اجتماع، آورده است كه ضمن آن به زندگي و افكار سيد قطب هم پرداخته شده است.

استاد سيدهادي خسروشاهي در مقدمه چاپ هاي اوليه ترجمه كتاب مي نويسد: «سيد قطب اسلام را فقط ديني كه رابط بين خالق و مخلوق باشد، نمي شناسد. بلكه معتقد است ـ چنانكه واقع نيز چنين است ـ اسلام يك ايدئولوژي جهاني جامع الاطرافي است كه در هر عصر و زماني بري زندگي انساني بشريت، لازم و ضروري است و بر خواست هاي مادي و معني آن، جواب مثبت مي دهد ...

سيد قطب از جمله افراد انگشت شماري است كه توانسته است با درك روح زمان و آشنايي با مسايل اجتماعي و اوضاع بين المللي، مسائل اسلامي را به سبك روز و به شكل كتابهاي علمي ـ سيستماتيك و به نام ايدئولوژي زنده و ارزنده جهاني، در مقابل مكتب هاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي ديگر ـ كمونيسم، امپرياليسم، سوسياليسم، كاپيتاليسم ـ به دنيا عرضه داشته و دنيايي را متوجه خود سازد.

استاد خسروشاهي در پايان مقدمه كتاب (منتشر شده در سال 1338) مي نويسد: هدف ما از نشر اين كتاب، نشان دادن مكتب فكري و عقيدتي زنده و ارزنده اي است كه مي توان با جايگزين ساختن اصول اساسي اجتماعي آن، به جاي اصول منحط و فرسوده و پوسيده اجتماعي موجود، شالوده نظام نويني را پي ريزي كرد.

كتاب «عدالت اجتماعي در اسلام» در 520 صفحه، تيراژ 5000 نسخه و قيمت 2500 تومان از سوي انتشارات كلبه شروق و مركز بررسي هاي اسلامي منتشر شده است.

فعاليت‌ها و دیدگاه‌ها

انجمن با برگزاری یک نشست تخصصی با موضوع«بررسی علل ناپایداری صلح در جهان امروز» در دانشکده علوم انسانی کار خود را آغاز کرد که این پنل با استقبال خوبی مواجه شد

نشست‌ها و کنفرانس‌ها

انجمن بین المللی دیدبان عدالت سومین نشست از سلسله نشست های علمی تخصصی گفتمان عدالت را با موضوع قراردادهای جدید نفتی و برخورد ناعادلانه با شرکت های ایرانی برگزار می کند

گزارش

ارتقاء جامع صلح دوست و فراگیر برای توسعه پایدار، فراهم کردن دسترسی به عدالت برای همه و برپاداشتن موسسات موثر، پاسخگو و فراگیر در همه سطوح آرمان شانزدهم از آرمان های توسعه پایدار می باشد.